Info +48 536 099 404   

„Zmysły Sztuki” kluczem do zrozumienia sztuki dawnej

Ponieważ spotkania z cyklu "Zmysły Sztuki" oraz blog im poświęcony cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, narodził się pomysł rozbudowania „Zmysłów Sztuki” o platformę medialną, aby szersza publiczność miała możliwość poznania sztuki dawnej i współczesnej.

Andrzej S. Grabowski, twórca i kurator cyklu spotkań „Zmysły Sztuki”, jest pomysłodawcą i reżyserem serii filmów edukacyjno-artystycznych „Zmysły Sztuki Dawniej i Dziś”, których producentem jest Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

 Motywem przewodnim każdego odcinka jest wybrane dzieło sztuki z kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie - obraz, rzeźba, tkanina, grafika, mebel, szkło, porcelana, broń, kostium czy dzieło literackie. Stanowi ono pretekst do rozmowy ze współczesnym artystą na temat warsztatu, inspiracji, potrzeby tworzenia oraz odniesień i analogii do sztuki dawnej i do tego wybranego dzieła z kolekcji wilanowskiej. Do udziału w filmie i rozmowy z Andrzejem S. Grabowskim zapraszane są osoby, które tworzą w duchu wybranego dzieła z kolekcji wilanowskiej. Filmy, których producentem jest Muzeum Pałac w Wilanowie, i które prezentujemy poniżej, dostępne są w polskiej i angielskiej wersji językowej na stronie internetowej Muzeum w Przestrzeni Edukacyjnej http://wilanow-palac.pl/zmysly_sztuki_5.html

W imieniu Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zapraszamy na projekcję filmową, jak również do zapoznania się z kolekcją sztuki dawnej, znajdującą się w zbiorach Muzeum.

Motywem przewodnim pierwszego odcinka serii „Zmysły Sztuki Dawniej i Dziś” jest portret Jana III Sobieskiego z synem Jakubem autorstwa Jerzego Eleutera Siemiginowskiego (Szymonowicza). Obraz z kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie jest pretekstem do rozmowy z wybitnym polskim malarzem Franciszkiem Maśluszczakiem. Analiza portretu, wyjaśniająca wymowę dzieła, to wnikliwe spojrzenie na bogactwo barokowej formy i kontemplowanie szczegółów, pomagające odczytać historię zapisaną na płótnie. Tomek Pyrak, operator, prowadząc kamerę niczym pędzel, oddaje niezwykłą atmosferę pracowni Franciszka Maśluszczaka. Zbliżenie twarzy artysty oświetlonej rozproszonym światłem, malowanie kamerą jego obrazów, muzyka Zbigniewa Namysłowskiego delikatnie sącząca się w tle, ilustrują rozmowę zupełnie inną niż standardowy wywiad dziennikarza z artystą. Inną, bo rozmawia dwóch artystów, którzy rozumieją sztukę, znają trud poszukiwania środków wyrazu, inspiracji, obserwacji. Doceniają wartość rysowania, filtrowania doświadczeń przez swoją osobowość, tajemniczego kierowania ręką artysty, gdy sięga po tę, a nie inną farbę. 
    
W drugim odcinku filmu z cyklu „Zmysły Sztuki Dawniej i Dziś” można znaleźć odpowiedź na pytanie, czy artystyczne szkło barokowe może stanowić inspirację dla współczesnych artystów. Bohaterami filmowych rozważań są pochodząca z kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie, stworzona w Augsburgu na przełomie XVII i XVIII w., żebrowana flasza ze szkła o pięknym odcieniu czerwieni, wywodząca swój kształt z formy butli pielgrzymiej oraz wybitny twórca współczesnego szkła artystycznego prof. Zbigniew Horbowy. Kamera, prowadzona przez Tomaka Pyraka, ukazuje piękno wyjątkowego naczynia z kolekcji wilanowskiej, do powstania którego przyczynił się Albrecht Biller (1653-1720), o czym wiadomo dzięki znakom literowym, obecnym na zdobiącym flaszę srebrze. Jan Wilkans, lektor obu wersji językowych filmów z cyklu „Zmysły Sztuki Dawniej i Dziś”, wprowadza widza w historię szkła artystycznego, przedstawia proces tworzenia, formowania, barwienia szkła, opowiadając o kolekcji szkieł rubinowych z kolekcji wilanowskiej. Następnie pokazane jest piękno, struktura, barwy, szczegóły, a także proces obróbki szkła współczesnego w oparciu o dzieła stworzone przez prof. Zbigniewa Horbowego. Artysta, podczas rozmowy z Andrzejem S. Grabowskim o specyfice polskiego współczesnego szkła artystycznego, dzieli się przemyśleniami na temat historii, technologii, łączności z tradycją szkła weneckiego, a także o obecnej sytuacji, w jakiej znajdują się twórcy szkła artystycznego. 

  

 
 W trzecim odcinku cyklu „Zmysły Sztuki Dawniej i Dziś” bohaterem filmowych rozważań jest obraz pt. „Szewc” - Szkoła Holenderska, XVII w., olej na płótnie, o wym. 31,8-32,1 x 23,5-24 cm, z wilanowskimi znakami galeryjnymi na odwrocie. Ekspertem zaproszonym do rozmowy na temat m.in. Szkoły Holenderskiej jest prof. Jerzy Nowosielski z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki.Obraz pt. „Szewc” znajdował się w zbiorach wilanowskich co najmniej od połowy XIX w. Pod koniec 1944 lub na początku 1945 roku został zrabowany, co uwzględniono w spisach strat wojennych oraz rejestrze dóbr kultury utraconych w wyniku II wojny światowej. Do Muzeum Pałacu w Wilanowie powrócił po ponad 70-letniej nieobecności. 5 października 2012 roku został powtórnie włączony do wilanowskiej kolekcji historycznej. Obecnie oglądać go można w Gabinecie Holenderskim w Muzeum Pałacu w Wilanowie.

 

W czwartym odcinku z cyklu „Zmysły Sztuki Dawniej i Dziś", pt. „Od Davida do Strumiłły", szukamy odpowiedzi na pytanie, na ile współczesna sztuka i malarstwo czerpie z doświadczeń historycznych. 
W filmie prezentujemy nie tylko najcenniejszy obiekt z kolekcji wilanowskiej - obraz „Portret konny Stanisława Kostki Potockiego", autorstwa Jacquesa  L. Davida, z 1781 roku, ale także opowiadamy o osobie portretowanej. Stanisław Kostka Potocki to postać szczególna dla Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. To on zapoczątkował tradycję kolekcjonerstwa i dbał o rozwój zbiorów gromadzonych w pałacu w Wilanowie. Swoją kolekcję dzieł sztuki udostępnił w 1805 r. publiczności, tworząc jedno z pierwszych muzeów w Polsce. Zależało mu także na odzyskaniu utraconych sobiescianów -- obiektów związanych z fundatorem Pałacu, Janem Sobieskim. 

O wpływie malarstwa historycznego z XVIII wieku na współczesną twórczość oraz o źródłach inspiracji rozmawiamy z Andrzejem Strumiłło, wybitnym artystą malarzem i grafikiem. 


logo

© 2016 Galeria AndArt

USD 3,8300   EUR 4,3992